Tourbussen

Tourbussen

vorige pagina / volgende pagina

Een uitstapje in de jaren `20 van de vorige eeuw. De WSM bus staat klaar voor de hoofdingang van de Psychiatrische inrichting Rosenburg. De passagiers voor deze rit zijn uitsluitend dames die in die tijd streng werden gescheiden van de heren. De tocht wordt begeleid door een aantal verpleegsters en zusters (Foto Stichting Oud Loosduinen).

 

Wilt u de deuren gesloten houden tijdens de rit … ! De kleine Morris bus met nummer 41 is een vooroorlogse luxe touringcar. In 1933 gebouwd en voorzien van zware portieren en een bijzonder groot schuifdak van canvas (Collectie Pieter Schelling/ADV dienst Fotobus).

 

WSM bus 63 met open kap. De poserende jonge dame volgt hier de rondingen van de fraaie carrosserie. De WSM Diamond touringcar 63 werd daarvan voorzien door carrosseriebouwer van Well en Goerke. De bus werd afgeleverd aan het begin van de crisis in 1937. WSM was een goede klant van dit Heerlense carrosseriebedrijf (Collectie Kees van der Zwaard).

 

WSM bus 271 is een Zwitserse Saurer touringcar van Pullman Expres-Amova.De bus werd in 1950 voor een vakantiereis naar Zwitserland gehuurd door de heer Jan Voerman. Hij maakte deze unieke foto op het station van Gösschenen vooraf aan het treintransport van de bus door de Gotthardtunnel (Foto Jan Voerman via Wim Vink).
Een WSM Pullman Expres-Amova touringcar staat op de Haagsche Laan van Meerdervoort te wachten op klandizie. Deze Engelse bus uit 1937 is gebouw door Lancet-Dennis en was bij WSM in dienst tussen 1946 en 1948.De wagen kreeg in 1947 deze carrosserie met 28 luxe zitplaatsen (Foto Jan Voerman via Wim Vink).

 

Dat waren nog eens tijden, echt op reis naar het onbekende buitenland met een touringcar! Het is 1954 als de Crossley bus 2032 hier voor het reisbureau van Lissone Lindeman op de Haagse Groenmarkt wacht op zijn 39 passagiers. Zij hebben geluk, de bus is verbouwd van streekbus naar touringcar en kreeg daarvoor o.a. chromen bumpers, luxe stoelen met hoofdsteun en gordijntjes (Foto Jan Voerman via Wim Vink).

 

Het parkeerterrein van het Grand Hotel in 1951. Stijlvol gekleed brengt het grote gezelschap een bezoek per WSM touringcar aan de Scheveningse boulevard. WSM Crossley 2527 staat aan de kop van de stoet (Foto Jan Voerman via Wim Vink).

 

Een prachtige kleurenfoto van één van de luxe WSM Scania Vabis touringcars. Oorspronkelijk was deze serie voorzien van een Roset carrosserie. In 1952 werden ze voorzien van een Verheul carrosserie met 28 luxe fauteuils t.b.v. Pullman Expres Amova. De 2527 is hier te zien op de WSM locatie in Loosduinen. In 1955 werd deze bus aangepast voor Lissone Lindeman met 35 zitplaatsen en ten slotte in 1957 tot lijndienstwagen met 34 zitplaatsen (Foto Jan Voerman via Wim Vink).

 

Eén van de allereerste DAF autobussen uit 1950. Een bijzonderheid is de zware Waukesha dieselmotor die met behulp van een stalen hulpframe uitschuifbaar in de cabine was gemonteerd Waukesha Engines werd in 1906 in Waukesha (Wisconsin) opgericht en is nu een onderdeel van General Electric (Collectie Kees van der Zwaard).

 

Een uitstapje naar de Duitse Nürburgring met de luxe Leyland Verheul tourwagen 4009, we schrijven 1954 (Foto Jan Voerman via Wim Vink).

 

Een zeldzame foto in kleur van deze WSM touringcar, bus 5001. Naast de compacte bus staat chauffeur Arie van Benten. Dit is één van de twee Bedford-Verheul bussen die WSM rijk was. Tussen 1954 en 1959 had Pullman Express de beschikking over deze kleine Bedford bussen (Collectie Ria Goedegebeure-van Benten).

 

Lissone Lindeman bracht haar eigen touringcars bij WSM in op 1 januari 1954. Vanaf dat moment werden ook eigen WSM bussen voor Lissone Lindeman ingezet. Chauffeur Rinus van Leeuwen poseert hier trots met zijn WSM touringcar 5675, door carrosseriefabriek Den Oudsten gebouwd op een Brits AEC chassis uit 1957 (Collectie Pieter Schelling/Foto Rinus van Leeuwen).

 

Op schoolreis met de WSM naar de duinen. Voor korte tourritten stelde WSM ook lijnbussen ter beschikking. Hier staat de Scania Vabis 3266 uit 1957 klaar om een groep vrolijke schoolkinderen een ongetwijfeld leuke dag te bezorgen (Collectie Pieter Schelling).

 

WSM had een lange traditie in het vervoeren van Haags KLM personeel. Vooral medewerkers die het hoofdkantoor in Amstelveen als werkplek hadden konden op werkdagen van dit personeelsvervoer gebruik maken. Nadat het personeel veilig was aangekomen deden de WSM bussen vaak dienst op het platform. WSM Leyland 4229 gefotografeerd voor de hangar van Schreiner Airways met achter de bus een DC7 van deze maatschappij (Foto Jan van der Stelt).

 

Op reis met twee bussen, de chauffeurs zijn er klaar voor. Voorop staat de 5307 met chauffeur Rinus van Leeuwen. Extra bagage werd in de aanhanger geplaatst (Collectie Pieter Schelling/Foto Rinus van Leeuwen).

 

De naam Pullman Express Amova kon vanaf 1939 op WSM autobussen worden gezien. WSM verzorgde vanaf dat jaar alle touringcar activiteiten voor deze reisonderneming. De kleine luxe DAF-Roset autobus 6064 uit 1964 vervoert hier een reislustig gezelschap (Collectie Pieter Schelling).

 

De kleur van WSM touringcars bleef geruime tijd als afgeleide van de streek- en stadsbussen in twee tinten blauw gecombineerd met een crème dak. In 1966 werd door carrosseriefabriek Den Oudsten uit Woerden een kleine serie gelijkwaardige tourbussen afgeleverd. Deze zogenaamde “semi-touringcar” werd in de stille wintermaanden ook op de WSM lijndiensten ingezet (Foto Jan Willemse via Jos Nederend).

 

Precies 11 maanden mocht deze Leyland semi-touringcar de WSM opschriften dragen. Afgeleverd aan WSM in februari 1968 en direct voorzien van het moderne WSM logo, ging de bus mee over naar Westnederland op 1 januari 1969 (Foto A.D. van Zutphen via Kees van der Zwaard).

vorige pagina / volgende pagina