Diversen

Diversen

vorige pagina / volgende pagina

Duidelijk is te zien dat deze WSM vrachtwagen van oorsprong een bus was. In dit geval bus 12, een Mercedes-Benz uit 1928 welke in 1936 verbouwd werd tot vrachtwagen no. 9 en als zodanig dienst heeft gedaan tot 1940 (Collectie Pieter Schelling/ADV dienst Fotobus).

 

De chauffeurscabine van Crossley 1359, de werkplek van een WSM chauffeur eind veertiger/begin vijftiger jaren. Niet echt comfortabel in vergelijking met vandaag de dag. Z’n attributen lagen op de motorkap: koffer, Beckson, pakje shag (!), geldblik en kniptang. En hij moest een kwart slag draaien om een passagier van een kaartje en wisselgeld te voorzien (Collectie Pieter Schelling/Foto J.C. van Hartingsveldt).

 

Ook de kleine Scania-Vabis bus 2213 was voorzien van een motor op de vooras. Duidelijk is de aanjager van de voorruit verwarming te zien. Deze “Föhn” maakte gebruik van de warmte uit het motor-compartiment (Collectie Pieter Schelling/Foto J.C. van Hartingsveldt).

 

WSM 5675 in 1968 op zijn laatste rustplaats bij sloperij Tersteeg in Utrecht, de vaste sloperij voor WSM bussen. Als laatste voor de sloop heeft de bus dienst gedaan in de Flevopolder. Oudgediend en uitgediend, dat geldt zeker voor deze oude WSM AEC bus (Collectie Jos van de Klundert).

 

Wel een oudgediende maar lang niet uitgediende AEC 5674 van de WSM stond jarenlang als tuinhuisje op het volkstuinen terrein langs de Escamplaan. De bus behoorde toe aan de familie van een oud werknemer van de WSM (Collectie Pieter Schelling/Foto Ab Oosterboer).

 

Meer uitzicht heeft een WSM chauffeur niet nodig. De bolle voorruiten, van deze door Werkspoor gebouwde Leyland autobus, geven precies de juiste zichthoek weer. Hierdoor verdween de zo hinderlijke weerspie-geling van de binnenverlichting in het interieur. De bijzondere gebogen vorm van de voorruiten zijn een Werkspoor patent dat door vele autobusfabrikanten werd aangekocht. Hierdoor hadden deze bussen de bijnaam “Bolramer” (Collectie Pieter Schelling/Foto J.C. van Hartingsveldt).

 

Op 1 januari 1969 fuseerde de WSM met Citosa tot Westnederland. Sommige WSM bussen werden niet meer geel gespoten maar kregen grote gele Westnederland stickers op de zijkanten en de achterkant geplakt. Zoals bij deze DAF tandemasser 2779 die hier de garage in Loosduinen verlaat voor zijn ritje naar Wateringen (Collectie C.M.D. v.d. Wetering).

 

Duidelijk is de Westnederland sticker ook te zien op de achterkant van de bus (Collectie C.M.D. van de Wetering).

vorige pagina / volgende pagina