De jaren veertig, vijftig en zestig

De jaren veertig, vijftig en zestig

vorige pagina / volgende pagina

Op 29 november 1952 werd Crossley 1078 met zijn 2e carrosserie gefotografeerd op de Varkenmarkt. De WSM had drie van deze Crossleys (1011, 1027 en 1078) in dienst, welke oorspronkelijk voorzien waren van een aluminium carrosserie van de firma Schelde. In 1951 werden deze drie bussen voorzien van een carrosserie van de firma Aviolanda, welke afkomstig waren van een drietal tot tourwagen verbouwde Crossleys (1926, 1929 en 1960). Deze carrosserieën waren korter en moesten dus worden verlengd. In deze unieke uitvoering, in 1955 zelfs nog verbouwd tot eenmanswagen, hebben deze wagens dienst gedaan tot 1959 (Foto Jan Voerman via Wim Vink).

 

De 1358, ook een Crossley maar dan met een Werkspoor carrosserie. Het is 22 augustus 1958 en het is mooi weer gezien de dames op de fiets, tegenwoordig zouden we praten over rokjesdag (Collectie Pieter Schelling/ Foto J.C. van Hartingsveldt).

 

Een alledaags tafereel in Loosduinen. De school is net uit en de Crossley 1414 staat in de Emmastraat (Loosduinse Hoofdstraat) bij de halte richting Monster. Links het nog bestaande WSM gebouw (Collectie Pieter Schelling/Foto J.C. van Hartingsveldt).

 

Crossley 1960 gaat straks vanaf de Varkenmarkt een rit naar Rotterdam via Wateringen maken. Deze Crossley uit 1948 heeft tussen 1951 en 1955 tussendoor dienst gedaan als tourwagen, maar rijdt hier op 11 mei 1959 weer op de lijndienst (Collectie Pieter Schelling/Foto J.C. van Hartingsveldt).

 

Deze kleine Scania Vabis bus 2213 uit 1948 pakt op 2 november 1955 in het centrum van Schipluiden zijn passagiers op voor de rit naar Delft. In 1961 werd deze bus omgebouwd tot instructiebus en werkwagen en heeft nog tot eind 1967 zijn werk verricht (Collectie Pieter Schelling/Foto J.C. van Hartingsveldt).

 

De kleine Scania Vabis bussen, met een carrosserie van Verheul Fokker, waren uitermate geschikt voor B-wegen en voor de stadsdienst in Delft. Hier bus 2273 op het emplacement van de WSM met de watertoren op de achtergrond (collectie J. Oosterbosch via K. v.d. Zwaard).

 

Vijf WSM bussen staan klaar op de Varkenmarkt, het is december 1962. Jarenlang vertrokken de WSM bussen vanaf hier naar Het Westland. Op de achtergrond de RK St. Willibrorduskerk welke in 1972 gesloopt is (Collectie Pieter Schelling/ADV dienst Fotobus).

 

De tot lijndienst omgebouwde tourwagen 5611, een AEC-Verheul uit 1955, passeert hier op 28 september 1963 het drukke kruispunt Lijnbaan – Noord-West Buitensingel – Loosduinseweg (Collectie Pieter Schelling/Foto J.C. van Hartingsveldt).

 

Scania-Vabis leverde in 1957 en 1958 opnieuw kleine bussen aan de WSM. Hier staat de 3261 op het overstappunt Westerlee te wachten op aansluitende bussen (Foto Kees van der Zwaard).

 

Deze Leyland 4209 was eigenlijk een touringcar (zie bagagerek op het dak) en staat hier bij de halte in de Emmastraat. Het huisje links is van familie Pluim, de behanger en stoffeerder in Loosduinen (Collectie Pieter Schelling/ADV dienst Fotobus).

 

Leyland-Werkspoor bus 4701, een zg. Bolramer, is zojuist vertrokken vanaf het Auburo busstation tegen-over het PTT hoofdkantoor bij Rotterdam C.S. voor zijn lange rit naar Den Haag via de fraaie route langs de Delftsche Schie en door De Zweth. Auburo stond overigens voor AUto BUsstation ROtterdam (Foto Jan Willemse via Jos Nederend).

 

Een karakteristiek plaatje. Bus 2798, een DAF-Verheul bus met tandemas, passeert op 15 augustus 1961 het Kippebruggetje bij de Calvé in Delft (Collectie Pieter Schelling/Foto J.C. van Hartingveldt).

 

WSM tourbus 5679 in Pullman Express Amova uitmon-stering voor de garage in Loosduinen. Het is april 1958 en de fietser bestudeert het ANWB bord voor de juiste richting (Collectie Pieter Schelling/Foto J.C. van Hartingsveldt).

 

Bus 7455, een Bolramer met een Hainje carrosserie, is zojuist vertrokken van de halte bij het Station Hollands Spoor op weg naar Rijswijk. Op de voorgrond staan passagiers bij de HTM bushalte en op de achtergrond staat een NZH bus bij het beginpunt (Foto Frank Haalmeijer).

 

Eveneens bij het Hollands Spoor staat de Leyland-Verheul 4573 met op de achtergrond een Bolramer van de NZH (Collectie Laurent Bollen via K. v.d. Zwaard).

 

In 1966 nam de WSM een viertal Leyland Holland Coach-Verheul bussen over van de NZH. Deze bussen reden bij de NZH voornamelijk op de stadsdiensten in Leiden en Haarlem. De 5548 rijdt hier op de Oude Haagweg bij Halfweg (Foto Frank Haalmeijer).

 

Bus 5537, eveneens een voormalig NZH stadsbusje, steekt de Melis Stokelaan over en rijdt de Beresteinlaan in op weg naar Wateringen (Collectie Pieter Schelling/Foto Tom v.d. Kolff).

 

Leyland 7603, een Bolramer met een Den Oudsten carrosserie, is net het winkelcentrum aan de Leyweg gepasseerd en is op weg naar Rotterdam. Deze route kan nu niet meer gereden, Winkelcentrum Leyweg is nu voetgangersgebied. Op de achtergrond één van de vele degelijke betonnen abri’s welke jarenlang het straatbeeld bepaald hebben (Collectie Pieter Schelling/Foto Tom v.d. Kolff).

 

Hier draait Leyland 7620, inmiddels al in het streekgeel en met een afwijkend WSM logo, vanaf het Ireneplantsoen (nu Wethouder Hillenaarplantsoen) de Steenvoordelaan in Rijswijk op (Foto Jan Willemse via Jos Nederend).

 

In 1967 kwamen bij de WSM een vijftal kleinere Leyland-Verheul stadsbussen in dienst. Deze serie werd in 1968 werden aangevuld met een viertal welke van de NZH werden overgenomen. Behalve voor de stadsdienst Delft werden deze bussen ook ingezet op de lijn via Schipluiden en soms ook andere lijnen. Zoals hier de 5437 op lijn 58 op de Steenvoordelaan in Rijswijk. Gelijk al in het streekgeel en met het latere Westnederland logo (Foto Jan Willemse via Jos Nederend).

vorige pagina / volgende pagina