De jaren twintig en dertig

De jaren twintig en dertig

vorige pagina / volgende pagina

De WSM startte in 1923 het busvervoer met zeven bussen van het merk Ford T. Hier wordt bus no. 5 voorzien van brandstof. Deze opname is waarschijnlijk genomen op de WSM terrein te Loosduinen, achter de bus ziet men spoorrijtuigen en de loods van de remise. De heren op de foto zijn Kardol en Zaalberg (Foto: Collectie Stichting Oud Loosduinen).

 

In 1924 schafte de WSM een viertal bussen van het Franse merk De Dion Bouton aan, deze boden plaats aan 18 tot 21 passagiers. Hier poseren een viertal chauffeurs met zo’n bus voor het kantoor. Geheel rechts staat chauffeur Cor Kardol, de namen van de overige drie zijn niet ons bekend (Foto: Collectie Stichting Oud Loosduinen).

 

De vervanging van de Witbrug aan de Haagweg. Hiervoor was een noodbrug met rails aangelegd. Zichtbaar is één van de eerste passagiersbussen van de E.W.A.O.O. (Eerste Westlandsche Auto Omnibus Onderneming, een concurrent van de WSM) (Foto: Collectie Stichting Oud Loosduinen).

 

In 1925 nam de WSM het complete wagenpark over van bovengenoemde EWAOO, waaronder deze 3-assige Franse LATIL bus (Foto: Collectie Henk van Schaijk)

 

Het begin- en eindpunt van de WSM bussen aan de Lijnbaan in Den Haag (Foto: Collectie Stichting Oud Loosduinen).

 

De chauffeur van WSM bus nr. 3 wacht op klandizie, de lederen tas met vervoersbewijzen en wisselgeld heeft hij al klaar. Opvallend is dat deze bus een achterdeur heeft en een bagagerek op het dak. Via de trap rechts achter kon de chauffeur de bagage op het dak plaatsen. De rijbaan heeft nog spoor, mogelijk is dit de Prins Hendrikstraat of de Symfoniestraat te Loosduinen (Foto: Collectie Pieter Schelling/ADV fotobus).

 

De eerste gelede bus van de WSM, een Ford AIC- Met, voor de dienst Maassluis – Delft. Chauffeur Kramer poseert omstreeks 1925 op de markt in Maassluis keurig naast zijn bus. Let op de pofbroek en de hoge lederen laarzen, het lijkt wel of hij te paard moest rijden! (Foto: Collectie Pieter Schelling/ADV fotobus).

 

Chauffeur Adriaan van Maastricht staat in 1930 trots bij zijn Mercedes-Benz bus no. 6, waarschijnlijk ergens op de route tussen Delft en Maassluis (Foto: Collectie Stichting Oud Loosduinen).

 

WSM 2, een Minerva-Uerdingen uit 1929, is op weg van ’s-Gravenzande naar Den Haag en rijdt hier op de Haagweg ter hoogte van Café “Halfweg” bij de Laan van Eik en Duinen (uitsnede van foto: Collectie Henk van Schaijk).

 

De WSM bus op deze ansicht uit circa 1935 heeft zojuist Bloemendaal aangedaan heeft. De voorwielen staan naar rechts dus de chauffeur ging naar Loosduinen. Het oprijden van de Monsterseweg zal toen makkelijker zijn geweest dan nu (Ansichtkaart: Collectie Hans Klok).

 

Opvallend is de platte neus van deze Mercedes bus uit 1936, met een carrosserie van Beijnes. Deze foto is genomen op het emplacement Loosduinen. Boven de bus is het puntje van de watertoren zichtbaar en rechts is nog net een locomotief in een loods te zien (Foto: Collectie Pieter Schelling/ADV fotobus).

vorige pagina / volgende pagina